torsdag 21 april 2011

Nackdelar med att få ett stort barn

Det finns två nackdelar med att få ett stort barn, ja, förutom det faktum att de faktiskt ska ut då. "Stackars dig" är reaktionen många säger när de frågar om Lillys födelsevikt. Men faktum är att det var inte så mycket värre än de andra barnen som ändå vägde ett kilo mindre än henne. Dels så gör det ju förbannat ont att föda barn vare sig de väger 3 kilo eller 4575 kg. Sedan vet man oftast heller inte om vad de ska väga förrän de väl är ute och vägs, och då är det ju redan gjort.
I mitt fall är jag bara oerhört glad att jag inte visste om hur stor hon var för då hade det nog gjort ondare eller så hade nog psyket lurat mig till att det gjorde ondare än de andra.

Nu kom jag av spåret. Nackdelarna med ett stort barn är alltså två. Det första är att de inte kan använda de där pytteminsta söta små bebiskläderna. Vi fick ju ändå göra en tillväxtkontroll på Lilly när hon låg i magen och då sas det att hon var normalstor så vi hade ju faktiskt ändå köpt en del små bebiskläder. Men storlek 50 fick vi lägga undan direkt. Vi pressade på henne en body från Lundmyr på BB men bara en gång. Storlek 56 är på gränsen, beroende på vilken affär kläderna kommer ifrån. Ja, det är skillnad faktiskt.

Den andra nackdelen är att stora barn är mycket matkrävande. Redan på BB var hon tvungen att få tillägg innan mjölken rann till då så stora barn inte alltid klarar sig på råmjölken.
Min lilla Lilly är oerhört matglad. Jag har i princip intensivammat sedan hon föddes men hon har inte gått upp i vikt som hon ska ändå. Så igår när vi var på Bvc bestämde vi att hon efter amning ska få lite tillägg. Det behövs bara jättelite och ändå blev det en stor skillnad på en mättare, nöjdare bebis.


Inga kommentarer: