fredag 14 januari 2011

Just det!


Just det. Jag glömde ju nästan. Diskussionen om svininfluensavaccin kom upp idag hos barnmorskan. Men det var inte jag som tog upp den utan hon. Hon berättade att de fått uppmaning att ringa runt till alla gravida och i sin tur uppmana alla som inte vaccinerade sig förra året att göra det nu.

Jag berättade att jag är skeptisk och hon sa att det är upp till mig.

Jag vet vad ni tänker. Att om nu alla gravida verkligen uppmanas så bör jag göra det. Men jag tycker att det är sunt att reflektera och överväga en sån här sak noga. Att inte göra det man blir man blir tillsagd.
För vad vi egentligen om hur detta vaccin påverkar oss? Än har det gått för kort tid för en rättvis utvärdering. Vi vet att det finns flera fall av barn som drabbats av narkolepsi. Deras liv är förstörda. Vet vi alls hur detta vaccin påverkar ett foster? Om det kan visa sig ge otäcka biverkningar om några år?

Visst, jag köper era argument om att flera har tvingats ligga i respirator i sviter av svininfluensa men allvarligt talat så skördar vanliga influensan många offer varje år.

Jag ska överväga och fundera ett tag till. Just nu får jag ändå inte vaccinera mig, för jag är sjuk just nu. Det ger mig tid att fundera ett tag till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag går säkert emot andra när det gäller vacinet.. Men 3st som jag känner var gravida förra året och tog sprutan... Alla 3 födde i vecka 28 eller 29. Dom hittade ingen förklaring på varför det blev så och alla hade "vanliga" graviditeter. (alla barn mår bra i dag och har alla fyllt 1 år)
Jag förstår att du tvekar det skulle jag oxå göra....
O jag har alltid tänkt att tvekar man ska man tänka många gånger innan man tar beslut.
Det kommer bli bra oavsett hur du väljer.
Kram H

Lina sa...

Skönt att höra att det finns fler än jag som tvekar. Jag blir så glad att du delar med dig av det du vet! Ingen vet ju om vaccinet är förklaringen till för tidig födsel men ingen kan heller utesluta det. Jag tycker helt enkelt det är för obeprövat för att våga sig på!

Kram och tack!