onsdag 17 november 2010

Diskussionen fortsätter!

Dagens fråga i Västervikstidningen lyder: "Ska kamphundar förbjudas?"
Sen får de som vill gå in och rösta.

Jag tycker det är lågt av en tidning att utforma en fråga så. Som att (återigen) kamphund skulle vara en specifik ras.
Vilka är då era "kamphundar" vill jag veta. Vilka raser ska bort?


Någon mogen och intelligent person skrev på debatten igår "jag har lösningen, skjut dessa kamphundar"
Mycket modigt och eftertänksamt sagt måste jag säga!

Men låt säga att vi gör så. Vi förbjuder "kamphundarna", ställer upp de finns på rad och gör en massavrättning tills dessa "hemska bestar" slutar att oprovocerat bita ihäl små oskyldiga valpar eller "låser sina käkar" kring ett barns huvud. För det är ju vad de flesta av dessa hundar gör? Eller?

Sen då, när dessa raser är utrotade? Vilka hundar biter då, när inga "kamphundar" finns kvar? En gullig Golden kanske?
Då tar vi visan om igen. Då ska inga Groteska Golden få finnas. Vi avrättar de med, en efter en och förbjuder rasen.

Herregud folk! Läs på lite. Här nedan har ni bara en artikel av många!

http://www.expressen.se/debatt/1.1227383/skyll-inte-pa-kamphundarna

Skärpning!

Lugn, bara lugn. Jag är medveten om att denna vidriga best när som helst sätter sina käftar runt min dotters söta ansikte och inte släpper för hon är fullkomligt vanskapt.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Alla hundar kan bita en första gång. Men inte fan ska dom få fortsätta leva när dom bitit ihjäl en hund? Och visst kan vilken hund som helst bita, men konstigt att det just då är kamphundar som man hör om, alltså måste det ju va dom som bitit ihjäl flest/ skadat flest. Mycket beror ju också på ägaren, det är ju ägaren som gör sin hund till den hund den vill ha, ungefär. Men om nu en ägare till denna kamphund va så förtvivlad, hur kan han då vilja ha sin hund vid liv? Jag skulle aldrig kunna va ägare till en hund som jag vet har bitit ihjäl ett liv. Hemskt att hunden som bet ens får fortsätta va vid liv. Nästa gång kanske den biter ihjäl ett barn?

Lina sa...

Jag tycker givetvis att det är lika tragiskt som alla andra när en hund, oavsett ras eller storlek eller något annat biter ihjäl en annan hund, eller en människa.
Det är inte det jag försöker säga.

Det jag vill säga är att jag är trött på att "kamphundar" lyfts fram som en ras.
Idag hade någon skrivit att hunden i fråga det handlade om var en korsning dalmatiner/rotweiler, inte direkt det som i folkmun kallas "kamphund"

"kamphund" har då blivit en term som används när det händer något sådant här tragiskt och ger då andra klassiska "kamphundar" oförtjänt dåligt rykte.
Media har också en förkärlek till att måla upp dessa hundar på ett sätt de inte gör om tex en golden biter någon. För i de flestas ögon är tex en golden en "söt och gullig familjehund".
Människors rädslor och fördomar om tex min hund som är en staffordshire bullterrier byggs ju då upp.

Det är heller inte för inte som rasen vi äger kallas för "nannydog". men sånt är inte människor lika intresserade av att veta.

Alltså, jag tycker det är hemskt att en HUND biter ihjäl en annan, men att det är fel att i samband med det dra x antal hundraser över en kam!

Anonym sa...

Jag tycker inte det är fel då det ju är så. Kamphundar är ju en "kategori" för sej.. Även om din hund är en kamphund kan det va jättesnäll men jag tycker det är bra att folk ha respekt för dom för man vet vad dom kan göra. Och om man skulle lyfta fram t ex hur många golden som bitit ihjäl nån/ något så lovar jag dej att det inte alls blir lika många, kanske därför man inte hör mkt om sånt? Att man hör just om kamphundar är ju för att just dom har skadat många och bitit ihjäl flera andra hundar. Man sitter ju inte o pekar ut kamphundarna bara för man inte har nått annat o prata om.

Milis sa...

Varför vara anonym om du har så mycket att säga.. varför kallas de kamp hundar.. jo för att vi människor har satt denna stämpel på dessa raser.. men kolla statestiken över mest olyckor med barn och hundbett.. minns ja inte fel ligger golden på topp. och det är ingen som kallar den rasen kamp hund.. varför inte.. ja skulle aldrig lämna mina barn me en golden. sen finns det även ett smeknamn på dessa kamphundar och det är nannyhundar.. undra varför...

Anonym sa...

Konstigt att så många har satt den stämpeln då, alltså är det vi männsikor som gjort fel då eller? haha, lustigt att så många har nått imot dom då :)

Anonym sa...

Jag är väll anonym om jag vill, lämnar inte ut mej på internet. Men om det säger dej nått så heter jag Johanna, vad spelar dej det för roll?

Lina sa...

Intressant vore att höra vilka raser du anonym räknar till kamphundar?
Vad är en kamphund för dig?
Som jag skrev i mitt inlägg igår så har min hunds ras varit godkänd sedan 1935 och framavlats på bästa sätt för att bli en familjehund.

Milis, jag har också för mig att jag läst att golde toppar listorna, vilket även säkert kan förklaras av att de är bland de vanligaste hundraserna i Sverige. Därför blir det ju en missvisande statistik på samma sätt som det blir missvisande att kolla statistik över pitbullhundar som bits i USA där de är populära raser.

I Sverige finns ingen ordentlig statistik eller lista att titta efter.
Att du anonym säger att "man pekar inte ut kamphundar för att man inte har något annat att prata om" är ju inte riktigt sant.

Kamphundar som biter är smaskens att läsa i dagens läge då förbud är på tal. att en golden biter är inte lika inressant, för tänk så många som skulle få göra sig av med sina hundar då!

Jag har en vän vars amstaff blev attackerad av en golden. Amstaffen fick svåra amstaffskador medan hon inte gjorde den andra hunden illa alls!
Det du! Kamphund och allt!

Anonym sa...

Men konstigt att kamphundarna också biter då, spelar roll om den inte bet tillbaka? Jag tycker du resonerar väldigt konstigt.

Vilka hundraser anser ni farliga?
Dombermann
schäfer
rotweiler
am. pitbull terrier
Cocker spaniel

Varför?
Dombermanns och Rotweilers är framavlade som vakthundar.
Schäfrar används även de som vakthundar/polishundar osv.
Cocker spaniel har högsta bettstatistiken i Sverige...
Am Pitbull är framavlad som kamphund.

Kloka ord.

Lina sa...

Det är klart att "kamphundar" också biter! Jag menar inget annat!Vill bara påvisa att alla dessa hundar är INTE mördarmaskiner som dödar vid bästa tillfälle eller ens alltid vid provokation!

Återigen, det jag ville få fram med allt från början är att jag tycker det är fel att kalla många raser vid ett och samma skällsord.

Det handlar alltid om att HUNDEN i fråga betedde sig fel. Inte RASEN.

Tråkigt att det spårar ur

Stella sa...

Jag anser att det alltid är ägarens "fel" när en hund biter/attackerar någon annan.

Jag är själv mycket hundrädd och är livrädd när jag ser okopplade hundar. Det spelar ingen roll om det är en cavalier king charles spaniel, en rotweiler eller en labrador - jag blir lika rädd vilket!

Om alla hundägare hade sina hundar kopplade, uppfostrade sina hundar och tog hänsyn till andra människor, så skulle vi slippa att sådana här tragiska saker hände så ofta.

Man kan inte säga att en hundras är mer benägen att bitas/attackera, allt beror på ägarens kunskaper och ambitioner att uppfostra sin hund!!!

Lina sa...

helt rätt Stella!
Det finns ingen rättvis statistik att luta sig tillbaka mot vad gäller vilka raser som skulle bita mest.

Jag själv har ALDRIG min hund okopplad förutom på inhängnade områden där det är tillåtet för hundar.

Skulle min hund börja visa aggressiva tendenser skulle jag givetvis inte ha henne kvar.

Jag blir bara så trött på "kamphundshetsjakten"
Hunden i fråga det hela handlat om var en dalmatiner/rottweiler men vt publicerar ändå en bild på en pitbull.
Inte konstigt att folks fördomar blir fler!