lördag 7 augusti 2010

En familj är väl alltid en familj?

Vi är en familj. Jag, min sambo, mina två döttrar, hans son och våran hund. Oavsett vad andra tycker så är vi en familj.

Vi är två vuxna människor med varsitt förflutet som har valt att bygga en framtid tillsammans.
Jag är glad över det beslutet.
Jag är glad att jag har hittat någon som han.
Hela tiden växer han i mina ögon.

Det har inte varit lätt. Att skapa en familj på nytt. En ny familj.
Men vi har verkligen försökt, vi har lagt alla våra inre resurser och slagit knut på oss själva. Vi har kämpat för att alla ska känna sig trygga,välkomna och älskade hos oss. Vi har kämpat tillsammans. Men det tar tid.... för alla att hitta sina nya roller. Vi har skrattat, gråtit, tröstat och bråkat på hela resan. Men vi har gjort det tillsammans.
Vi har värjt oss mot andra som tycker vi har gjort fel. Vi har varit skurkarna. The bad guys. De som lämnat sina familjer.
De som förstört familjeidyllen.
De som saboterat alla framtida julaftonar, födelsedagar och skolavslutningar.

Men är man en dålig människa för att man blir kär i någon annan än den man delar svenssonidyllen och trädgårdslandet med?
Är man en dålig människa för att man inte längre är något mer än bara just mamma och pappa tillsammans med den man lever med?
Är man en dålig människa för att känslorna tar slut?

Kan man välja sina känslor? Ska man bara bita ihop och förtränga att man inte längre älskar den som man vaknar med, handlar mat med, betalar räkningar med tills bubblan spricker och skvätter ut gift i hela den fina villan i familjvaniljs villaidyll?

Är man en dålig människa och sämre förälder för att man träffar någon som får hela ens värld att lysa upp, som får en att tycka att livet är underbart?

Stackars barn. Kommer säker att bli störda på något vis. Kommer få gå i hundratals terapitimmar för att någonsin bli normala. Men vet ni vad?
Det har inte varit lätt för mig heller.
Det är lika jobbigt att lämna någon som att bli lämnad.

Är man snällare om man stannar kvar utan att älska? Mot vem? mot sig själv? mot barnen? Mot den som annars riskerar att bli lämnad?

Är man en bättre människa om man går runt och låtsas?

Jag är säker på att mina barn kommer växa upp till fina människor. De har föräldrar som älskar de och som alltid sätter de i första rummet. Även om de inte bor tillsammans.
Jag är säker på att de kommer bli underbara kärleksfulla personer.

Vi är iallfall en familj nu. Oavsett vad andra tycker. En ihoplimmad familj, men inte mindre kärleksfull.

8 kommentarer:

yohanna sa...

En underbar familj som bryr sig om varandra, det är riktig kärlek och en riktig familj! pusselbitar som faller på plats!

Lina sa...

tack =D

Stella sa...

Man måste alltid vara sann mot sig själv och följa sina egna känslor! Oavsett vad andra tycker! Vet att det är svårt, men för att själv bli lycklig måste man faktiskt tänka på sig själv ibland. I förlängningen blir det bättre för alla, främst när det är barn inblandade.

Jag har själv inga barn, men har på nära håll sett hur dåligt barn mår när föräldrarna inte är lyckliga tillsammans. En 8-årig flicka sa en gång till mig, att hon hoppades att hennes föräldrar aldrig flyttade ihop igen, för de var mycket gladare när de hade varsin lägenhet!

En familj tycker jag består av personer som tycker om varandra och vill dela livet med varandra. Det behöver inte vara mamma, pappa, barn, hund, hus, bil... Det som gör att man känner sig lycklig är rätt!

Vi måste sluta känna dåligt samvete för att vi följer våra hjärtan!

E sa...

Om man som du inte kan skilja på "de" och "dem" så kan man alltid skriva "dom" istället.

Anonym sa...

Så otroligt fånigt av E att lägga en sådan nonsenskommentar. Men till huvudfrågan. Nej, en familj är inte alltid en familj.

För i familjen räknas mamma, pappa, syskon och dessvärre är det ibland dom som är de första att svika....

Då är plötsligt inte familjen familj längre. I alla fall inte samma familj som förut.

/HerrE

Lina sa...

Stella!

Du är så klok! En riktig energigivare! Jag är glad att du delar med dig av dina visdomar!

Håller med dig fullt ut om att vi måste sluta känna dåligt samvte när vi följer våra hjärtan.

Såg ett program med lyckoforskare på tv som sa att man då och då ska stanna upp med sitt liv och föreställa sig att man är på sin dödsbädd och reflektera över om man verkligen lever det liv man vill.

HerrE:

Att de närmaste sviker? Sviker man för att man upptäcker att man är lyckligare utan varandra? Är man inte en bättre förälder/medmänniska om man är lycklig? Hur ska man kunna finnas till för andra om man inte själv mår bra?

Allt måste ju börja med att man tar hand om sig själv?

Anonym sa...

Jag uttryckte mig säkert dåligt. Mad mamma, pappa och syskon menade jag denne i förhållandet som väljer att gå, hans eller hennes familj med föräldrar och syskon. Det är inte alltid de klarar att acceptera det som sker utan i stället väljer en fördömande attityd.

Då blir det svårt att ha sin familj som just familj. Kanske man då har det bäst att göra ett uppehåll från dom och i stället satsa (som ni tydligt gjort) på att bygga upp något nytt. Dvs just en ny fungerande familj...

/HerrE

Anonym sa...

En familj är där man känner sej hemma, hel och sej själv. Då kan det vara hur många barn mammor eller pappor i familjen.
Om hjärtat är stor så finns det alltid plats till alla.
Du har så kloka ord.

/Hillevi