söndag 1 augusti 2010

klosterlöften

På jobbet satt vi i dagrummet och slökollade på tv. Det var en dokumentär om en djupt religös svensk familj. Det hade åtta barn. En av deras döttrar skulle direkt efter studenten bli nunna. Bosätta sig i kloster. For all eternity.

Familjen filmades under flera års tid. Dottern bosatte sig i kloster. Den strängaste klosterorden i Sverige där kvinnor sedan 1200-talet har tjänat under Gud för att få en bättre värld.

Har de inte rapporterat till varandra på 800 år? Jag menar världen har ju knappast blivit bättre, snarare sämre. kanske dags att inse att det inte funkar?

Flickan i fråga hade en prövotid på fem år, sedan skulle hon avlägga klosterlöftena. Jag skulle inte stå ut i en halvtimme. Jag verkligen ogillar att vara ensam. Jag har alltid haft svårt att ens vara singel. Jag har ett stort behov av att få älska någon annan och att bli älskad. Har ett lika stort behov av närhet till en annan människa.

Vilket tråkigt liv de måste ha. Undrar egentligen vad en nunna skulle skriva på facebook statusuppdateringen?


Ber till Gud


Ber till Gud igen


Fick idag en extra tjock skiva klosterost


Råkade ta en för stor klunk av nattvardsvinet, blir troligen straffad.


Ber.....


Väntar fortfarande på Arn (hahhahahahahaa)

Inga kommentarer: