tisdag 5 oktober 2010

Dålig start på dagen....


Våran hund är världens sötaste hund. Snäll och tillgiven. Men ändå....
Trots de söta valpögonen och de blöta pussarna har vi uppenbarligen råkat bli ägare till "hunden from hell".
Det finns nog ingenting som hon inte har tuggat sönder eller åtminstonde försökt att tugga sönder. Allt från mattor till kläder.
Jag vet inte hur många par söndertuggade skor jag har slängt. Däribland mina allra finaste högklackade skor. Numera kan vi inte längre ha våra skor inne. Vi får ha de utanför. För ett tag sen när en vän var på besök glmde vi säga till att hon skulle ta av sig skorna utanför. Vi kom på det efter ca tre minuter, då var det försent.

Barnens gosedjur är numera platta, barbiedockorna skalperade och i lördags miste Novalies "lilla ida" docka sina flätor. Trätågbanan är söndergnagd och hon har till och med gjort ett helhjärtat försök att börja käka en en schäslong. Listan kan göras mycket längre.

Vidare är det omöjligt att få denna hund att få normalt i koppel. Hon drar som den värsta oxe så fort hon ser en annan hund, människa, något som rör sig och framförallt fåglar. Detsutom ägnar hon största delan av tiden även utomhus till att försöka käka upp saker vilket innebär att man under varje promenad får bända upp käkarna och fiska upp det hon smaskat i sig föratt hon inte ska sätta i halsen eller få magproblem. Kottar är en storfavorit. ärligt talat vet inte jag hur jag ska kunna gå ut med både hund och barnvagn när den tiden kommer.

Till saken att nämna så är denna hund INTE understimulerad. Hon tycks bara vara en av dessa hundar med outröttlig energi vare sig man sysselsätter henne fysiskt eller mentalt.

I morse fick jag ett psykbryt på hunden när jag för ett ögonblick la ifrån mig min nya scarf för att ta bort äggen från plattan. När jag kom tilbaka hade hon redan tuggat på den. Tofsar fattades.
Det blev krig och osämja hemma.
Jag skrek att jag skulle ägna min dag åt att sätta ut hunden på blocket (det menade jag inte) , Chirre sa att det gör jag fan inte.
Jag skrek att han snart får välja mellan mig och hunden ( det menade jag inte heller)
Dålig start på dagen.

Morgonens osmartaste drag: Att jag gick hemifrån när vi fortfarande var osams samt att jag försökte kränga hunden till sotaren som kom när jag gick.

Morgonens bästa: jag kände en spark!

1 kommentar:

Anonym sa...

Konstigt att just ni råkar få en hund som drar och tuggar sönder saker??
Hur har det gått på valpkurserna? drog den lika mycket och fick ni inte några bra råd om hur man skulle hantera detta? Jag rekommenderar att ni går på fortsättningskurserna också så kommer ni nog få ordning på hunden...