onsdag 13 oktober 2010

Man får vara glad att barnen har mössor iallafall.....

Ibland blir jag arg här hemma. Jättearg till och med. Saker som gör mig arg är när saker inte flyter på utan att jag måste tjata för att det ska hända något. Måste jag tjata kan jag likagärna göra det själv för båda sakerna kräver ungefär lika mycket energi.
Jag vet att tjatet krävs då jag gjort och fortfarande utför vissa tester på resten av familjen för att se var deras gräns går. Tro mig, deras spärrar är way far away från mina.
Nu är det inte så att jag är pedant på något sätt, jag vill bara att det ska gå att bjuda in någon spontant utan att behöva skämmas.

Iallafall så är jag nog argare nu än vanligt.
Igår såg jag på "sveriges skönaste familjer". Där var det en familj där mamman i huset var den som jobbade och hade körkort. Hon fick skriva listor vad maken skulle göra under dagarna. Den kvinnan är inget kontrollfreak, de flesta män behöver det. Själv gör jag det inte. Jag exploderar istället när min sambo inte själv tycks kunna se vad som behövs göras.
Hur som helst så var den här pappan något av det värsta jag sett, fast på ett skönt sätt (så tycker jag bara för att det inte är min man. Vore så fallet hade jag strypt honom).
En av sakerna han gjorde var att sätta på barnen trosor på huvudet när det var dags att gå till dagis och han inte hittade några mössor.

Det var nyttigt för mig att se det. Jag tror och hoppas iallafall att mina barn har riktga mössor på sig om det inte är jag som lämnar. Jag vet också att Chirre inte sätter de på en skateboard och susar nerför backarna till dagis.  Jag är också säker på att mina barn slipper klättra in genom fönstrena när Chirre glömt nycklar och att de inte får gå på stan endast iklädda trosor och omaka skor.

Ibland är det bra med kontraster, att det finns familjer där det är värre. Man får vara glad för det lilla och tacksam att det står bättre till än hemma hos en av sveriges skönaste familjer. Då känner jag mig lite tacksam....ända tills jag går upp till badrummet på övervåningen, som just nu är ett av mina test.

2 kommentarer:

Tobbe Blad sa...

Gillar egentligen inte att diskutera de andra familjerna men gör ett undantag.
Jag skulle nog skämmas som en hund om det vore den bilden som hade förmedlats av mig, även om Erik verkar vara ytterligheten av en "layd back" attityd. Skön på sitt sätt och säkert väldigt sympatisk att umgås med.

Jag funderar däremot på hur det hade varit om det omvända gällt. Tänk om jag hade skrivit långa listor till min fru och befallt henne vad hon skulle göra när jag sticker till jobbet. Det hade blivit ett ramaskri och inte ansetts som acceptabelt (med rätta). Så egentligen är väl det ett tveksamt beteende även när en kvinna gör så mot en man, eller? Men visst, han är ju med på det så det borde vara OK?

Dessutom överdrivs det litegrann för att det skall bli "bra TV".

Lina sa...

Klart jag förstår att det överdrivs litegrann för att det ska bli bra tv.

Du har säkert rätt i att det skulle bli ett himla liv om det var tvärtom, men ärligt talat tror jag inte behövs i speciellt många fall. Visst finns det undantag men överlag är nog vi kvinnor bättre på att "se" vad som behöver göras.

Ser vi tvätt på vägen till badrummet plockar vi upp den och kliver inte över den för att det egentligen var något annat vi skulle göra.

Sen är vi säkert mer "kontrollfreak". Det spelar nog sin roll.
Men överlag tror jag vi kvinnor har ett bättre öga för vad som behövs göras.