torsdag 21 oktober 2010

Lika illa som våldsspel?

 Jag bryr mig egentligen inte så ofta om vad andra bloggare skriver om men idag suddades alla såndana gränser ut. Jag tycker egentligen inte heller om att "hänga ut" någon, men idag gör jag det! Av en händelse när jag googlade någonting så kom rubriken "Jag blev anklagad för självmord- Kissies blogg upp". Jag vet inte hur gammal den är så jag ligger möjligen och troligtvis efter (vilket inte har någon större betydelse för sammanhanget).

Kissie har fått ett brev från en 26- årig tjej vars kompis lillasyster tagit sitt liv dagen innan och i hennes självmordsbrev stod det att hon inte klarade att leva längre då hon kände att hon inte kunde leva upp till sin idol, Kissies höga utseendekrav.

För er som aldrig varit inne på hennes blogg (gör det aldrig heller för någon som hon ska inte sponras) så går det stora hela ut på att banta, plastikoperera sig och leva jet-set liv. (Om jag inte minns fel så tror jag att jag gjort något blogginlägg om detta tidigare)
Denna Kissie är alltså tusentals unga flickors stora idol.

I detta brev som 26 åringen skriver till Kissie ger hon henne bland annat kritik för att hon uttalat sig om att "om det blir ett veck på magen när man sitter ner eller om låren går ihop så är man fet."
26 åringen försöker förklara för Kissie att hon faktiskt är en förebild för massvis unga flickor och att hon hetsar de till bantning.

Jag menar inte att man ska ge en person skulden för någon annans självmord, men någonstans måste man ändå reflektera över vad man som offentlig person och som "idol" förmedlar. Det gäller inte bara Kissie utan idoler i allmänhet.
Som känd person har man ett ansvar.

Det värsta av alltihopa var Kissies svar till 26 åringen. Hon skrev att alla andra bara var avundsjuka på henne och hennes glamorösa liv.
Hon avslutade detsutom med dessa rader: "Du är en fet och ful människa med en hemsk personlighet och du kommer inte komma någonstans i livet. Du är 26 år gammal, skärp till dig och skaffa dig ett jobb. Du äcklar mig"

Jag blir så arg och upprörd så att jag skakar. Saknar hon helt hjärta och empati? Vill vi ha en sådan "idol" till våra döttrar?
Under lång tid har det ständigt diskuterats i media om våldsspel, våldsfilmer och dess effekter på våra barn. Borde inte effekten av dessa bloggar diskuteras på samma sätt?
Vi pratar ständigt om hur viktigt det är att vi föräldrar har koll på vad våra barn är inne på för sidor på internet.

Tyvärr är ju effekten av allt detta bara till Kissies fördel. All publicitet är publicitet. Hemska rubriker ger fler läsare, så fungerar det.
Många hade kommenterar detta inlägg med samma reaktion som jag, men där fanns också kommentarer från unga tonårsflickor där det stod: "Kissie, du är min idol! Gör mig känd, skriv upp mitt namn i din blogg"

Det är så hemskt. Så fruktansvärt hemskt. Jag vill för alltid kunna skydda mina döttrar från sådant hets. Jag vill inte att Moa och Novalie ska ha en sådan förebild. Jag vill inte att någons döttrar ska ha det.

Jag kan inte skriva mer. jag är så arg, det kommer bara bli lynchning av det. men snälla, säg att ni håller med mig, att som föräldrar till döttrar måste vi reagera!

1 kommentar:

Jennie sa...

Ja det där lät ju inget vidare!