tisdag 1 mars 2011

Men vad fan!

Jag blir så trött på folk. Människor i allmänhet tycks tro att det är okej att säga vad som helst till en gravid kvinna. Detsutom kan man lätt bli allmän egendom där folk även tar sig friheter att klämma och känna på magen.
Inte fan går jag fram till tjockisar och säger : Gud vad stor du är, får jag känna på magen? Den ser så härligt degig och mjuk ut.

Naturligtvis är det något som har retat upp mig idag. Vi hade tid för att skriva på faderskapet. Kvinnan som vi skulle träffas börjar med att säga: Oj, det går inte att ta miste på att ni väntar barn.

Nej, tro fan det, annars skulle vi ju inte vara där.

Sedan fortsätter hon: Vilken mage, Oj så stor. Och sedan....kan ni gissa? Är ni säkra på att det bara är en?

Jag som verkligen inte var på humör försökte tyst räkna till en miljon för att inte bli otrevlig. Vargen däremot tyckte det var jätteroligt eftersom han vet hur arg jag blir och hur sanslöst jävla trött jag är på den frågan.
Så Vargen skrattade och sa. Du har inte en aning om hur många gånger vi har hört det nu. Jag var tyst. Bet ihop mina käkar.

Kvinnan tycktes inte äga egenskapen av att läsa av människor eller situationer och fortsatte: Oj, jag ser att beräknad förlossning är 4 april, det är ju fyra veckor kvar. Hur stor ska den där bebisen bli egentligen?

Jag ansträngde mig ännu mer för att inte explodera, men svarade att hon kan vara lugn, de har kollat tillväxten och bebisen är INTE större än normalt.

Alltså, allvarligt. Nu är det här mitt tredje barn så jag är inte särskilt orolig för förlossningen eller vikten på bebisen. Men det kunde ha varit en förstföderska med förlossningsskräck. Såna kommentarer hjälper inte gärna till då. Ändå verkar folk ständigt vilja berätta om skräckförlossningar de varit med om/hört om eller skrämma upp med att det säkert är en jättebebis.

Sedan sa att hon att de räknar med att befruktningen skett någon gång mellan 5 juni och 5 augusti. Hon frågade om det kunde kännas bekant. Va fan liksom, det är ju hela sommaren. Klart att känns bekant.

Hon avslutade med att berätta för oss att vi skulle ringa henne när bebisen är född. Hon sa också att hon är bra på att dyka på folk ute i väntrummet för att få se deras bebisar. Som om vi inte redan räknat ut det.

Bebisen heter nu O Montero. O står för ofödd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha, det var roligt att läsa men kanske inte för dig som var utsatt! Jag kände mig träffad hahaha, har jag inte ställt någon liknande fråga när vi träffades en gång hahaha!Ha det bäst Lina och var rädd om dig!Kram Lena