fredag 19 augusti 2011

Försäkringar!

Hörrni! Jag tänkte vi skulle snacka lite om försäkringar. Oavsett om man är singel, sambo, förälder, barnlös, villaägare, hyr sin bostad, kör bil eller är körkortslös, är sjuk eller frisk så behöver vi alla någon form av försäkring. Till något.

Själv tycker jag att det är en djungel och väldigt svårt att välja. Jag har väl heller kanske inte satt mig in extremt mycket i vilket försäkringsbolag som skulle gynna oss här hemma bäst.

Eller jo, faktiskt så ringde  jag upp och bytte försäkringsbolag när jag köpte ny bil i våras och det skilde faktiskt ganska mycket mellan de olika bolagen. Det är även billigare när jag står på försäkringen än Vargen. Skiljer också ganska mycket i pris.

Det kan alltså löna sig att JÄMFÖRA

Hur som helst så samlade vi då alla våra försäkringar. Hemförsäkring, bilförsäkring samt barnen. Om jag inte minns fel så valde vi Folksam. Den enda vi inte har försäkrad där är hunden. Hon är försäkrad hos Agria.

Senare var vi även tvungna att lägga till en extra försäkring av något slag eftersom Vargen med sin fiskfetisch skaffade ett 720 liters akvarium, vilket kan komma att bli mycket dyrt om det skulle gå sönder. Fatta vattenskadorna!

Försäkring till oss tror jag att vi har via facket. Försäkringar när det gäller oss själva och barnen borde jag nog kolla upp lite mera. Jag kan tänka mig att det skiljer en hel del mellan de olika bolagen, framför allt när det kommer till vad försäkringen täcker.

Man vill ju ha ett försäkringsbolag som kan hjälpa till och täcka upp om man tex behöver vistas på sjukhus en längre tid, vare sig det gäller en själv men framför allt barnen. Jag vet även att vissa försäkringar kan täcka tandskador på barn vilket kan vara bra att ha.

Om vi lämnar hälsa och går över till prylar. Tecknar ni extraförsäkringar när ni tex köper ny telefon eller spis eller dylikt? Vad man än handlar erbjuds man alltid någon form av extraförsäkring. Många gånger kanske vi "dubbelförsäkrar" våra saker?

Hur som helst så borde man nog sätta sig in i det här lite närmare och få lite bättre koll!!!

Inga kommentarer: