onsdag 24 augusti 2011

Rutiner

Jag vet ju att många av er som läser min blogg också har små barn. Hur är det med era, har ni börjat få in rutiner än?

Lilly är lite rolig. Hela sommaren har hon sovit från ca nio på kvällen till mellan nio och elva på morgonen (förmiddagen) då åt hon oftast en gång på natten och en gång vid 6-7 på morgonen.

Nu när Novalie började skolan tänkte jag attvi skulle försöka lägga Lilly lite tidigare på kvällen eftersom vi börjat gå upp tidigt varje morgon för att följa Novalie.

Det funkade jättebra att roa henne lite extra på kvällen så hon inte somnade till och sedan lägga henne vid halvåtta tiden.

Men då började hon helt plötsligt att äta minst tre gånger per natt!

Igår ville hon inte sova alls. När hon inte kunde sova i sin säng fick hon ligga hos oss. Hon bara busade och rullade runt. Tjoade och skrattade.

Sen började hon gråta, hysteriskt och det var en märklig upplevelse eftersom hon nästan aldrig gjort det. Jag trodde att vi skulle få uppleva våran första vakennatt med Lilly efter snart 5 månader.

Men icke. Hon slutade ganska snabbt, somnade vid 22-tiden och sov hela natten. Ända till klockan sex då hon ville ha mat.

Nu har hon efter lite bök somnat i sin säng. Klockan är snart 21, ska bli spännande att se hur hon sover i natt!

På tal om rutiner så har jag fått in en bra. Långpromenad efter avlämning av Novalie med hund och bebis. Men inte imorgon, för då tänkte Lilly och jag göra debut på öppna förskolan!

2 kommentarer:

Emma sa...

Det där med rutiner är minsann inte lätt. Vi hade fått superbra koll på allt, sen blev hon 4 månader och allt krascha men nu har vi börjat om. Hon somnar mellan 19-20, käkar vid 23 sover till 03, dags för mat igen och sover sen till 6-7 för mat och ny blöja. Sen somnar vi om och sover till 9-10 och sen är det mat, lek, tvätt osv och så fmlur och sen långpromme, eftermiddagslur och sen smakportioner. Däremellan ammar jag 2-3ggr. MEN FY vad trist mitt liv lät när jag skrev såhär=( Händer ju självklart en hel del annat också under dagarna men vi försöker ha det såhär. Somnar Lilly av sig själv? Eller måste ni söva henne på ngt viss sätt? Ha en fin dag!

Lina sa...

Det kanske är så att det händer något med de runt fyra månader? Lilly är ju där nu och som du skrev så har de rutiner vi lyckats få in kraschat.

Men man måste ju prova sig fram, byta taktik ibland och framförallt lyssna och uppmärksamma på sitt barn. Alla barn är ju olika och rutinerna får ju ofta ändras efter vilken fas de är i.

Lilly somnar av sig själv. Dock har hon sina idéer om hur själva ätandet ska gå till innan hon somnar. Hon vägrar sitta i knät utan ska ligga ner och hon MÅSTE ha sin snuttefilt att ligga och gno med i ansiktet, annars äter hon inte =)

Vi stannar alltid kvar i rummet tills hon somnat och ger nappen några gånger om hon inte somnat när hon äter =)

Ha en bra dag! KRAM